:: Fórumok :: Vegyes :: VICUS CIKKEK
 
<< Előző téma | Következő téma >>
Mit jelképez a szarvas?
Moderátorok: Erno, fidelius, Babba, crafty
Szerző Üzenet
Vicus
sze máj 09 2012, 07:46

Regisztrált tag #16
Regisztrált: sze ápr 20 2011, 05:07
Üzenetek: 103
A magyar nép egyik lélekvezető állata, s az egyetemes mítoszkészlet fontos
szimbóluma a szarvas. A barlangrajzoktól a sámánhiten keresztül korszakokon
és kontinenseken át követhetjük nyomon a szarvas attribútumát. Külön kiemel-
ném a magyarság ősvallásában betöltött szerepét. Fejtsük meg, hogy mit szim-
bolizál a szarvas a kollektív tudattalanban, s hogy mit üzen számunkra ez a jelkép!



Amióta az emberiség létezik, a szarvas igen előkelő helyet foglalt el a kollektív tudat-
talanban és a vallásokban. Találkozunk vele az őskori barlangrajzokon csakúgy, mint
az ókori kultúrákban. A szarvas agancsa különösen fontos szimbólum, amely az idő
periodicitását és a megújulást, az újjászületést reprezentálja. Részint azért, mert a
szarvas agancsa újranő, részint azért, mert agancsában a szoláris (Naphoz kapcsolódó)
szimbólumot véltek felfedezni. Ilyesformán az agancs nem más, mint a Nap sugara.
A kínaiak a szarvast a jóléttel és a hosszú élettel hozták összefüggésbe. A japán
sintoizmusban gyakran feltűnik a szarvas a szentélyek képein, amúgy pedig az istenek
hátas állata.
A germán mitológiában a világfa koronájában négy szarvas legelész, s közben megeszi a
bimbókat, a virágokat és az ágakat. Utóbbiak sorrendben az órák, a napok és az évszakok
jelképei.



Mivel az emberek úgy tartották, hogy a szarvasnak van olyan energiája, amely megvédi
az embert az ártalmas varázslatoktól, ezért előszeretettel készítettek agancsából védő
amuletteket. Állítólag a szarvasagancs jobb oldali ágában több az erő, mint a bal oldaliban.
A szarvas húsa a fáma szerint lázcsillapító hatással bír. A Bestiarium szerint a diptam nevű
gyógynövényt szarvasok fedezték fel: amikor nyíl fúródik a testükbe, megkeresik ezt a
növényt, esznek belőle, s csodák-csodájára annak hatóanyaga meggyógyítja őket és a nyilat
is kihajtja belőlük.
Az alkímiában a szarvas a fémmegmunkálás és a fémátalakítás szimbóluma. A szarvas
elsősorban lunáris (Holdhoz kötődő) jelkép. Ugyanakkor a szarvas Artemisz istennőhöz is
kapcsolódik, aki egy Aktaión nevű vadászt változtatott szarvassá.

A keltáknál égi közvetítő a szarvas. Cernunnos istenség például a fején szarvasagancsot visel.
A kelta korban úgy vélték, hogy a szarvasok a „tündérek marhái”. Ezt nem szabad félreérteni.
Számos kultúrában a beavatott és a sámán agancsokkal ékesített fejdíszt visel.



A keresztény források arról számolnak be, hogy amikor a sárkányok előbújtak a földből, egy
szarvas széttaposta őket. A sárkányok ez esetben a sátán megszemélyesítői. A heraldikában
gyakorta feltűnik a szarvas motívum sokrétű jelentéstöbblettel: egyrészt az erőt jelképezi, más-
részt a szelídséget és a lágyságot.
A szarvast a középkorban többször szőlőt majszolgatva ábrázolják, ami azt fejezi ki, hogy
a hívő még ebben a világban is részesülhet a mennyei élvezetekből.

A keresztény források arról számolnak be, hogy amikor a sárkányok előbújtak a földből, egy
szarvas széttaposta őket. A sárkányok ez esetben a sátán megszemélyesítői. A heraldikában
gyakorta feltűnik a szarvas motívum sokrétű jelentéstöbblettel: egyrészt az erőt jelképezi,
másrészt a szelídséget és a lágyságot.
A szarvast a középkorban többször szőlőt majszolgatva ábrázolják, ami azt fejezi ki, hogy a hívő
még ebben a világban is részesülhet a mennyei élvezetekből.



A görög és a római korból ered a felszarvazás szokása. Ez a szokás arra vezethető vissza,
amikor az uralkodó együtt hált az asszonyokkal, s ennek jeléül szarvakat tétetett a házukra.
Megjegyzem, a középkorban az asszonyok uralkodóval való légyottjai a férjeik számára
többnyire igen magas tisztség megszerzését jelentették.

Közép-Amerikában a kalendárium hetedik pecsétje ábrázol szarvast. Aki e jelben született,
annak az volt a sajátossága, hogy nem szerette az állandó otthont, szinte folyamatosan
vándorolt és a természetet járta. Amúgy a szarvas több eurázsiai népnél és egyes észak-amerikai
indián törzseknél is a csillagos ég jelképe.

A görög és a római korból ered a felszarvazás szokása. Ez a szokás arra vezethető vissza, amikor
az uralkodó együtt hált az asszonyokkal, s ennek jeléül szarvakat tétetett a házukra.
Megjegyzem, a középkorban az asszonyok uralkodóval való légyottjai a férjeik számára többnyire
igen magas tisztség megszerzését jelentették.

Közép-Amerikában a kalendárium hetedik pecsétje ábrázol szarvast. Aki e jelben született, annak
az volt a sajátossága, hogy nem szerette az állandó otthont, szinte folyamatosan vándorolt és a
természetet járta. Amúgy a szarvas több eurázsiai népnél és egyes észak-amerikai indián törzseknél
is a csillagos ég jelképe.



Szent Hubertushoz (†727), a vadászok, az erdészek és a lövészcéhek védőszentjéhez kötődik
egy szarvassal kapcsolatos legenda. Hubert egy hercegi család elkényeztetett sarja volt, akinek
az életét teljesen kitöltötték a világi örömök. Az egyik nagypénteken elment vadászni. Ekkor
váratlanul egy szarvas tűnt fel előtte, amely agancsai között egy keresztet viselt. Az előkelőséget
annyira megrendítette a látomás, hogy annak hatására döntött úgy, hogy abszolút új alapokra
helyezi az életét.
Ami a mítosz valóságtartalmát illeti, Hubert ténylegesen Lüttich első püspöke volt. Állítólag maga
a pápa szentelte fel. A felkenés aktusa közben azonban hiányzott a stóla, s egy másik legenda
szerint ekkor egy angyal jelent meg, aki egy stólát nyújtott át neki. A mai napig ereklyeként őrzik
a kultikus ruhadarabot, amelyet a veszett kutya harapta emberre szoktak ráteríteni.

A magyarság számára a szarvas szakrális állat, ezért aki oltalma alatt áll, az különleges tulajdon-
ságokkal bír. Az örök megújulás, a Nap, illetve Krisztus szimbóluma. A hosszú életnek és a halha-
tatlanságnak a jelképe, mivel a szarvas megkeresi az élet forrását és iszik annak vizéből. A szarvas
a bőség és a teremtő erő egyik attribútuma.
Csodaszarvasmondának egyik változata szerint Hunort és Magyart a csodaszarvas vezette Meótisz
mocsaras vidékére, ahol Dul király lányait vették feleségül.




A csodaszarvas mondája megtalálható a Képes krónikában. Csodaszarvas szerepel Anonymus
Gesta Hungarorum (A magyarok viselt dolgai) című művében is. A csodaszarvas monda irodalmi
feldolgozásai közül kiemelkedik Arany Jánosnak a Buda halála című művének 6. éneke: Rege a
csodaszarvasról.

A regösénekekben a csodaszarvas mindig hím állat, ezért csodafiúszarvasként is emlegetik.
Az egyik, Dozmaton feljegyzett változatban a csodaszarvas homlokán a fölkelő fényes Nap, oldalán
a szép Hold, jobb veséjén az égi csillagok vannak.
Egy másik monda szerint a Csodaszarvas homlokán viseli a hajnalcsillagot, vagyis a Vénuszt, szügyén
a Holdat, két szarva között pedig a Napot.
Jankovics Marcell kutatásai alapján a Csodaszarvast az égen a következő csillagképek alkotják:
Ikrek (Gemini), Szekeres (Auriga), Orion, Fiastyúk (Pliades), a Perseus és a Cassiopeia.

A szarvas a gyorsaságáról is híres. Mint csodaszarvas transzcendentális tulajdonságok hordozója:
ő a magyarság egyik lélekvezető állata, ezenkívül ismeri a gyógynövények és az örök ifjúság titkát.
Spirituális szempontból a csodaszarvas feladata az, hogy életet vigyen mások életébe. Ezen kívül
a szarvas a mozgásnak, a hódításnak és az életnek a szellemiségét hordozza magában.

Forrás: Boldog napot!



.
Az akadályok nem törhetnek meg, hogy továbblépjek...
Vissza az elejére
 

Ugrás:     Vissza az elejére

Téma átvétele: rss 0.92 Téma átvétele: rss 2.0 Téma átvétele: RDF
Powered by e107 Forum System