:: Fórumok :: Vegyes :: VICUS CIKKEK
 
<< Előző téma | Következő téma >>
A HILDESHEIMI SZENT MIHÁLY- TEMPLOM ,,A KERT AMI GYILKOL,,,EGY FALU, AMI CSAK TÍZ ÉVENKÉNT LÁTSZIK
Moderátorok: Erno, fidelius, Babba, crafty
Szerző Üzenet
Vicus
sze ápr 04 2012, 01:24

Regisztrált tag #16
Regisztrált: sze ápr 20 2011, 05:07
Üzenetek: 103
A HILDESHEIMI SZENT MIHÁLY- TEMPLOM


A hildesheimi Szent Mihály-templom korai román stílusú műemlék; 1985 óta a hildesheimi
dómmal együtt a Világörökség része.
A Szent Mihály-templom a városközpont nyugati szélén helyezkedik el, a Mihály-dombon.
A bejárata a főhajó déli oldalán van. A templom mögött található a kolostorkert, ahová a régi
kereszthajón át lehet kijutni. Ugyanitt érhetők el a modern egyházi igazgatási épületek is,
például a tartományi szuperintendensi hivatal vagy az egyháztanács. A kelet és dél felé vezető
mellékutcákon a városközpontba lehet jutni, nyugatra az innerste folyó, északra pedig az
Andreanum gimnázium található.



A Szent Mihály-templomot Bernward von Hildesheim püspök építtette 1010-20 között az általa
alapított Benedek-rendi kolostor számára. A saját sírhelyéül a nyugati kriptát jelölte ki és a
létesítménynek a "holtakat kísérő" Mihály arkangyal nevet adta. Vitatott, hogy Bernward a hildesheimi
dómban található bronzkapukat is a Szent Mihály számára készíttette volna, az viszont biztos, hogy
a 19. század óta szintén a dómban található Krisztus-oszlop eredetileg ide készült. A templomot
csak Bernward utóda, Godehard szentelte fel 1033-ban. A figyelemre méltó oszlopfők 1171-90
között készültek. 1193-ban Bernwardot szentté avatták, ebből az alkalomból készültek az angyalos
domborművek a kripta bejáratánál. A főhajó festett famennyezete 1230 körül készült. 1250-ben
átépítették a kerengőt, amely a templomot és az apátság régi kolostorkápolnáját kötötte össze.
A reformációt követően a Mihály-templom evangélikussá lett. A Benedek-rend azonban a
szekularizációig fennmaradt és a kerengő "kis Mihály-templomát", illetve a kriptát használhatta
istentiszteletre. A kripta a mai napig katolikus. A második világháborúban a Mihály-templomot
elpusztították, de 1950-57 között újjáépült.



A Szent Mihály az egyik legjelentősebb megmaradt templom a korai román stílusúak közül.
Kettős kórusú bazilika, két kereszthajóval és egy-egy négyzetes toronnyal mindegyik oldalon.
A kereszthajókat két-két kerek lépcsőtorony szegélyezi. Az egész épület egyenlő nagyságú
négyzetek mértani elrendezésén alapul.
Az alaprajz teljes egyensúlyt mutat a keleti és nyugati szárny között. Az apszis és kereszthajó
csoportjának ugyanaz a csoport felel meg a nyugati oldalon. A mértékegység a főhajó és a
kereszthajó metszéseként kialakult négyzet, ehhez arányul az egész épületegyüttes. A négy
kereszthajó mindegyikénél előfordul egyszer ez a négyzet, a főhajóban háromszor, a nyugati
kórusban pedig még egyszer.



A külső részen a függőleges tornyok csoportja és a vízszintes épületrészek teljes egyensúlyban
vannak. Az épület statikus zártságát a két egyenrangú toronycsoport, a kocka alakú piramisfedelű
központi tornyok és lépcsőtornyok határozzák meg, amelyek erősen behatárolják a főhajó
mozgásterét. Az oldalhajók csúcsíves ablakai a gótika korában keletkeztek.
A belső teret 13. századi festett famennyezet zárja le, amely Krisztus nemzetségfáját ábrázolja.
A sík falakba köríves ablakokat vágtak. Az árkádokat egy kis párkányzat választja el a faltól. Az
oszlopok és pillérek váltakozva követik egymást, anélkül, hogy kiugranának a falból. A keleti és nyugati
négyszögeknek a négy oldalát hatalmas körívek emelik ki. Ezeknek egyrészt az a szerepe, hogy
áttekinthetővé tegye a tér szerkezetét, másrészt építészeti elemként ezek hordozzák a nehéz tornyokat.
A tiszta és masszív térkialakításnak megfelelő az egyes építőelemek dísztelensége is.

A főhajó árkádjait Bernward ötlete alapján építették alsó-szász váltakozó stílusban, ahol négy szögletes
pillér váltakozik két-két összekapcsolt kerek tá*****óoszloppal. A főhajó háromhajós és három nyerges;
a középső hajót famennyezet fedi, míg a két szélső kőboltozatos.

A mai belső tér összhatását az 1965-ben Charles Crodel által készített öt színes kórusablak teremti meg,
amelyeken a középkort idéző angyalalakok láthatók.



A Szent Mihályt gyakran nevezik Isten várának. Valóban, az épület várszerű hatást kelt a fekvése, a
masszív falai és a védelmező tornyai miatt. Az alapgondolatot talán mégis jobban tükrözi az Isten
városa elnevezés. Ugyan a középkori megerősített városok várhoz hasonlítottak, de a városban nem a
harcoló-védelmező, hanem a lakó- és közösséget adó funkción volt a hangsúly. A mértani építésmód
emlékeztet az Ezékiel könyvében leírt templom méreteire, illetve a János jelenései 21,16-ban szereplő
város (az új Jeruzsálem) négyzetes alaprajzára.



A középhajó 13. századi festett famennyezete egyedülálló az Alpoktól északra. A mérete
27,6 x 8,7 méter és tölgyfa deszkákból áll. A rajzok Jézus nemzetségfáját ábrázolják.
A festmény nyolc fő részből áll, melyek mindegyikét két-két emberalak (főleg próféták)
szegélyezi. Az első rész a paradicsomot és a bűnbeesést ábrázolja. A második Jesszét
mutatja és egy fát, az úgynevezett Jessze-fát. A következő részek ennek a fának a "gyümölcsei":
Dávidot és Izráel más királyait ábrázolják. A hetedik rész Máriát, Jézus anyját mutatja. A nyolcadik
rész 1650-ben az egyik torony beomlásakor tönkrement, ezt 1960-ban egy 19. századi minta
alapján készült Krisztus-képpel.

Forrás: wikipedia


************************************



A KERT AMI GYILKOL...............



Akár egy érintés is halálos lehet a hírhedt alnwicki gyilkos kertben, de nem véletlen, hogy a
turistákat ez sem tartja vissza.



A Northumberland megyei, festői kisváros, Alnwick hosszú ideje büszkélkedhet azzal, hogy
magáénak tudja - Windsor után - Anglia második legnagyobb kastélyát, az utóbbi évtizedben
pedig különösen népszerű úti céllá vált, köszönhetően a Harry Potter-filmeknek, melyek több
roxforti jelenetét is az épületben forgatták.


A középkor szelleméhez és a varázslók földjének különös hangulatához mindemellett Alnwick
egyedülálló kertje, azon belül pedig a hírhedt Poison Garden is hozzáteszi a magáét, Anglia
egyik legmágikusabb helyévé avatva a legendák korának települését.



Alig több mint tíz évvel ezelőtt Northumberland hercegnője megálmodott egy olyan közkertet,
ahol a családok együtt tölthetik az időt, megismerhetik az angol vidék minden szépségét, és
elszakadhatnak mindennapi problémáiktól.



Az eredmény a belgiumi kerttervezők, Jacques és Peter Wirtz által létrehozott Alnwick Garden
lett a maga eklektikus varázsával, hullámzó, vibráló színeivel, különleges építészeti megoldásaival
és a vízesések között megbújó, növényeket gyűjtő és bájitalt készítő mágikus teremtményekkel,
akik a híres varázslótanonc nyomdokaiban járva időről időre ellepik a környéket.



A kert az ország legnagyobb európai növénygyűjteményén, a bambuszlabirintuson, a vízből
megalkotott szobrokon és a világ legnagyobb fára épített házikóin kívül azonban más különös
látnivalót is rejt. Míg az Alnwick Garden színes virágágyásai és rózsalugasai között a látogatók
útjuk során szinte minden érzéküknek átadhatják magukat, létezik a kertnek egy sötétebb,
misztikusabb része is, melynek falai mögött - ahogy arra a hatalmas kovácsoltvas kapu sokat
sejtető halálfejei és felirata is figyelmeztet - az érintés akár halálos is lehet.



Ez a hírhedt Poison Garden, vagyis a méregkert, melynek ágyásaiban a világ leghalálosabb
mérgeit tartalmazó növények várják csendesen az idemerészkedőket.
A 2005-ben megnyitott kert létrehozását a Mediciek legendás padovai botanikus kertje ihlette,
melyben a szóbeszéd szerint ellenségeik számára írtak alá mérgekkel átitatott, halálos ítéleteket,
célja azonban ennél jóval optimistább.



A Poison Garden megalkotói amellett, hogy a megfelelő mértékben használt növényi mérgek
gyógyító hatásait kívánják megismertetni a nagyközönséggel, szeretnék felhívni a figyelmet a
narkotikumok veszélyeire, emellett arra, milyen fontos lenne tudni, mely növényektől kellene
óvakodni, a veszélyes mérgek egy része ugyanis a házi kertek gondozatlan, elvadult részeiben
is előfordulhat.

Mivel a kert egyes növényei akár megérintve vagy szagukat belélegezve is képesek betegséget,
sőt, akár halált is okozni, a terület szigorúan csak vezetővel látogatható, emellett a csoportok ki-
és bemenetele között szigorúan zárják, és napi 24 órában felügyelik.



A biztonsági okokból és jelképesen is ketrecekbe zárt cserjék, illetve a lángcsóvákat formáló
ágyások között a világ csaknem 100 legendás gyilkosa kapott helyet, közöttük az egyik
leghalálosabb mérget tartalmazó indiai farkasmaszlag, az ópiumhoz köthető, színes mákvirágok,
az istenek gyógynövényeként emlegetett koka, a varázsgomba vagy épp a veszélyes afrodiziákumok.
De meg lehet nézni azokat a fákat, melyek magjainak mérge, az öngyilkosságokhoz és patkány-
mérgekhez használt sztrichnin tiszta tudat mellett vezet félelmetes haláltusához, vagy a világ
minden részén előforduló bürök növényét, mellyel a kivégzésre ítélt ókori görögök - közöttük
Szókratész - segítették magukat és egymást a kegyes halálba.

A növényekhez kapcsolódó tudományos tények mellett azonban a látogatók jóval többet kapnak.
Megismerhetik a hallucinogén anyagokhoz és mérgekhez kapcsolódó városi legendákat és népi
babonákat is, közöttük például az üröm történetét, illetve a belőle készült ital, az Oscar Wilde óta
zöld tündérnek nevezett abszint hatását a művészetekre és a történelemre, vagy épp azt, miképp
terjedt el az ebszőlő narkotikus hatásai miatt, hogy használói, a boszorkányok valóban tudnak repülni.

Kiderül továbbá az is, miért épp a dohány öli meg máig a legtöbb embert, és miért szenvedtek
halálos szívrohamot azok a dohányt a ruhájuk alá csempésző tengerészek, akiknek bőrén át,
mikor az egyenlítőt elérve egyre jobban izzadtak, túl nagy mennyiségű nikotin szívódott fel.





***************************************************


EGY FALU, AMI CSAK TÍZ ÉVENKÉNT LÁTSZIK


Olaszország Atlantiszának is nevezik Fabricche di Caregginét, mely, ha épp látszik, kísérteties
látványt nyújt.



Súlyos tragédiákat átélő települések szerte a világban találhatók, hiszen hol a szeizmikus föld-
mozgások, hol egy közelben lévő aktív vulkán, hol pedig a víz teszi tönkre évtizedek munkáját.
Az egykori boldog életek maradványai pedig szomorú mementóként maradnak meg az utókor
számára, így akár idegen országokban is ismertté téve a valaha volt egyszerű, átlagos falvak nevét.



A természet munkálkodása ellen sokszor a modern korban is tehetetlenek az emberek, olykor
azonban nem ez jelenti a veszélyt, sokkal inkább a pénz és a hatalom mámora, melynek hódolva
sokan szinte játszi könnyedséggel áldoznak fel életközösségeket. Ez történt a következő, egykori
település esetében is.



Fabricche di Caregginetörténete az 1300-as évekig nyúlik vissza, ugyanis ekkortájt érkeztek brescai
kovácsok a területre, hogy egy vasöntödét nyissanak, mely köré szerveződött később az itteni élet is.
Ebben az időben épült meg a Via Vandelli út is, mely precíz mérnöki munka csodás megvalósulása volt.
Az út a Tirrén-tengert kötötte össze a Padana-síksággal, ezzel a település infrastruktúrája is nagyot
lépett előre, hisz kereskedelmi útvonallá is vált egészen addig, míg a karbantartás hiánya miatt teljesen
szét nem esett.
Ez oda vezetett, hogy az 1800-as évek elején bezárt a helyi vasmű, és a korábbi, jólétben telt évek után a
szegénység és nyomorúság évszázada következett. A vasipari munkákhoz értő lakosságnak az ősi
mesterségekhez kellett fordulnia, hogy megbirkózzon az éhínséggel - a helyiek a mezőgazdaságban és a pásztorkodásban látták a reményt.



A 20. század legelején a helyi gazdaság hirtelen fellendült a közelben nyíló márványbányáknak köszön-
hetően, melyek kiszolgálása céljából az Edron-folyón vízierőművet is építettek. Így a lakosok felhagytak
az addigi mezőgazdasági tevékenységgel, és a bányákban vállaltak munkát. A terület ipari és gazdasági
fellendülése rohamos fejlődésnek indult.
A jólét azonban nem tartott túl sokáig Fabricche di Careggine lakói számára. 1941-ben a Selt-Valdarno -
vízierőmű-vállalat megkezdte egy, az Edron-folyónál épített erőművek működését segítő duzzasztógát
építését, 1947 és 1953 között pedig el is készült a 92 méter magas, 32 ezer köbméter víz megtartására
képes gát. Ennek az ára a völgy és egyben Fabricche település elöntése volt, melynek lakossága ebben
az időben 146 főt számlált, akiknek az otthont jelentő 32 házat el kellett hagyniuk.



A középkori kis csendes falu utcái mentén kőházak sorakoztak, emellett a közelben egy háromlyukú
kőhíddal és 1590 óta saját, román stílusú templommal is rendelkezett, mely a San Teodoro nevet viselte.
Az épületek és az emlékek nem vesztek azonban végleg a feledés homályába, a mesterségesen kialakított
tó vizét ugyanis tízévente egyszer leengedik tisztítás céljából, ilyenkor pedig újra előbukkannak a megüre-
sedett házak, a temető és a templom is láthatóvá válik, és újra megcsillan a napfény a falakon.



A különleges falu megóvása miatt, illetve azért, hogy a turisták ne csak tízévente lássák, felmerült
az ötlet, hogy egy hatalmas üvegkupolát építenek köré, ám erre máig minimális az esély.
Arra azonban már nagyobb, hogy egy műanyag csővel kerítsék körbe a települést, mellyel megvaló-
sítják az állandó kivilágítást, ezzel együtt pedig a víz alatt is láthatóvá válnak Fabricche di Careggine
házai. De addig is, 2014-ben várható a tó vizének újabb leeresztése, mely minden bizonnyal ismét
szép számban vonzza majd az utazókat.





[ Módosítva cs ápr 05 2012, 01:44 ]

.
Az akadályok nem törhetnek meg, hogy továbblépjek...
Vissza az elejére
 

Ugrás:     Vissza az elejére

Téma átvétele: rss 0.92 Téma átvétele: rss 2.0 Téma átvétele: RDF
Powered by e107 Forum System